Mnohí z nás potrebujú auto každý deň a nie vždy máme dostatok finančných prostriedkov na nové auto. Prípadne sa nechceme zmieriť s menším a najmä lacnejším mestským hatchbackom a radšej kúpime ojazdený luxusný sedan.
Kúpa ojazdeného vozidla môže mať síce mnoho výhod, ale tiež logických nevýhod. Medzi výhody patrí najmä nižšia strata hodnoty auta počas doby, počas ktorej ho budete vlastniť. Medzi nevýhody potom najmä nutné skoré finančné náklady spojené so servisom a údržbou.
Pri kúpe ojazdeného auta sa však dopúšťame mnohých omylov. Pozrite sa s nami teraz na tie najčastejšie.
Auto s menej najazdenými kilometrami je lepšie
Riadiť sa najazdenými kilometrami by bolo veľkou chybou. Iste, auto s desaťtisíc bude vykazovať oveľa nižšie známky opotrebovania ako auto so sto tisíc najazdenými kilometrami. Určite ste však už počuli o stáčaní kilometrov, ktoré je v našich končinách dosť populárne. Namiesto kilometrov radšej sledujte celkový stav vozidla. Napríklad stav interiéru vám spoľahlivo napovie, ten sa nedá oklamať ani najdrahšou autokozmetikou. Súkromné auto môže ročne najazdiť cca 15 000 až 20 000 km, firemné pokojne aj 50 000 km. Vďaka tomuto prepočtu môžete spočítať pravdepodobné najazdené kilometre.
Dieslové auto sa oplatí
Vidina zdanlivej úspory finančných prostriedkov na čerpacej stanici môže byť veľmi skoro vyvážená nutnosťou nákladnej investície. Servis moderného dieselového motora býva oveľa nákladnejší ako údržba jednoduchého benzínového motora. Ak prídete domov s poruchovým a problémovým autom na diesel, prerobíte na údržbe a servise. Ak neplánujete ročne najazdiť desiatky tisíc kilometrov, autu na diesel sa radšej vyhnite.
Neoveríte si dokumentáciu k vozidlu
Nepodceňujte správne vyplnené a úplné doklady. Skontrolujte si, či sedia všetky čísla uvedené v technickom preukaze s číslami vyrazenými na karosérii auta. Ak chcete mať istotu, zavolajte do servisu značky a overte podľa VIN čísla tento automobil. Nebude to síce zadarmo, ale budete mať pokoj. Odporúčame overiť si, či konkrétne auto nie je v majetku niekoho iného – napríklad lízingovej spoločnosti. A na polícii môžete ľahko zistiť, či po tomto aute nie je vyhlásené pátranie (napríklad aj v zahraničí).
Fleetové autá a vozidlá z lízingu sú dobre udržiavané
Vyplnená servisná knižka ešte nemusí nič znamenať. Určite vás poteší, že sa autu každý rok menil olej, ale o tom, ako sa k nemu predchádzajúci majiteľ správal, sa veľa nedozviete. Autá z veľkých firiem, kam sa ich kupujú desiatky, často trpia, pretože ich vodiči sa o ne vlastne vôbec nestarajú. A je im to jedno, pretože keď sa rozpadne, rovnako dostanú nové auto. Buďte ostražití, takéto auto toho môže mať za sebou veľa.
Uveríte rozprávke „o starom pánovi“
Áno, vidíte dobre, aj to je trik, ktorý na vás môže predávajúci skúsiť. To, že autom jazdil starý pán nemusí byť vôbec pravda. Stačí, ak sa pozriete do veľkého technického preukazu a zistíte vek predchádzajúceho majiteľa. Venujte pozornosť aj celkovému stavu auta (veľa napovie interiér) a snažte sa odhadnúť, ako s ním predchádzajúci majiteľ jazdil.
Hľadáte autá len v súkromných inzerátoch
Súkromné inzeráty bývajú veľmi ošemetnou záležitosťou a vyžadujú veľmi taktický prístup, ktorý sa spravidla naučíte až časom. Ide najmä o zjednávanie o cene. Ak v tom ale viete chodiť, je výhoda na vašej strane. Autá z veľkých a renomovaných bazárov bývajú obvykle drahšie (bazár musí na niečom zarábať), ale všeobecne sa nejedná o úplné vraky. Aj s reklamáciou to býva oveľa jednoduchšie.
Najvýhodnejšie je kúpiť ojazdenú Škodu
Škoda patrí k národnému pokladu. Sú to dobré a relatívne spoľahlivé autá, servis nájdete na každom rohu a náhradné diely sú pomerne lacné a ľahko dostupné. Z tohto výsadného postavenia na trhu však plynie jedna veľká nevýhoda – o jazdené „škodovky“ je taký záujem, že si držia cenu neúmerne vysoko. Porovnajte si ceny ojazdených škodoviek so zahraničím, kde klesajú oveľa rýchlejšie. Pozor, o škodovky je tiež záujem medzi zlodejmi a vykrádačmi áut a také originálne autorádio s navigáciou v Octavii alebo Superbe priťahuje zlodejov.
Necháte sa príliš uniesť emóciami
Poznáme to naozaj dosť dobre. Vyhliadnuté ojazdené auto je jedno z mála a vy ste sa rozhodli, že ho chcete. A potom už vás neodradí nič, ani evidentné stopy vedúce k nedokonalej oprave po totálnej nehode či hrkajúci motor. Na toto si dajte pozor zvlášť vtedy, ak kupujete starší športiak. Mohlo by sa stať, že potrebné servisné náklady, ktoré bude ono auto vyžadovať prakticky okamžite, mnohonásobne presiahnu vaše možnosti. Pri kúpe auta vezmite so sebou kamaráta, ktorý má nezaujatý až kritický postoj k vybranému autu. Pomôže vám ušetriť…
Doviezť auto zo zahraničia od dealera značky je drahé a administratívne náročné
Kúpa auta zo zahraničia (EÚ) je v súčasnosti pomerne jednoduchá. Bazáre a predajcovia jednotlivých značiek majú napríklad v Nemecku pomerne prehľadné internetové stránky a dohovoríte sa s nimi aj lámanou angličtinou (alebo nemčinou) – v pohraničných regiónoch dokonca aj po slovensky. Ak prídete na dohodnuté miesto, automobil bude s najvyššou pravdepodobnosťou pripravený, umytý a po základnej servisnej prehliadke. Predajcovia často privolia k dlhej predvádzacej jazde a podrobnej technickej inšpekcii priamo na mieste. Otázka administratívy zaberie približne hodinu času a skladá sa len z cesty na inšpektorát, zaplatenie úradného poplatku a prevzatí tranzitných značiek. Potom už môžete ísť domov v „novom“ aute a doma vás už čaká iba STK a bežné prihlásenie vozidla.
Ak sa chcete vyhnúť problémom s kúpou ojazdeného auta, vyberte si nové. S najvýhodnejším financovaním, ktoré vám ponúkneme, si to naozaj budete môcť dovoliť. Pokojne nám napíšte. Nezáväzne vám poradíme a pripravíme cenovú ponuku.
Budeme radi, ak sa nám ozvete, obratom sa vám budeme venovať. Nájdeme pre vás tie najvýhodnejšie možnosti.